...

Maskrosrötter – gräv upp, gräv ner, laka ur, ät upp/

Maskrosrötter – effekter och innehållsämnen

På hösten är det bäst att samla maskrosrötter, då de är särskilt värdefulla. Maskrosen är en fantastiskt stärkande växt med positiva effekter på vår lever, njurar, gallblåsa, ämnesomsättning och därmed hela kroppen. De två ämnen som gör maskrosens rötter så hälsosamma är:
  • Bitterämnen
  • Inulin, som är en kolhydrat som fungerar som en prebiotika, vilket betyder att det är näring för de goda tarmbakterierna. Som ett resultat kan det stärka vårt immunförsvar eftersom en sund tarmflora spelar en viktig roll. (OBS: Överdriven konsumtion av inulin kan leda till gasbildning och uppblåsthet.)

Om du aldrig har grävt upp maskrosrötter kommer här 4 tips

  1. Gräv upp: Vänta tills jorden är fuktig, gärna efter regn eller bevattning, eftersom fuktig jord gör det lättare att få upp rötterna. Använd en kraftig spade och gräv djupt för att nå hela rotsystemet.
  2. Gräv ner: Om du återplanterar hälften av maskrosroten i marken, kommer en ny maskros att växa nästa år.
  3. Laka ur: Maskrosrötter kan vara MYCKET beska. För att minska beskan, skörda rötterna noggrant, tvätta dem och skiva dem. Därefter kan du lägga dem i ett kallvattenbad som byts ut efter minst en timme eller tills beskan har minskat till en acceptabel nivå. Detta kommer att framhäva en något nötig och god smak.
  4. Ät upp: Därefter kan du äta rotbitarna råa eller så kan du steka dem. De passar utmärkt i sallader, på mackor eller i grytor/soppor.
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.