Skogsbad

Skogsbad är en ca. 1,5 – 2 timmars kravlös, stillsam, guidad naturvandring där du får möjlighet att sakta in och stannar upp. Skogsbad eller Shirin Yoku kommer ursprungligen från Japan och betyder att du ”badar” med dina sinnen i skogen eller parken. När du utför ett skogsbad tillbringar du en tid i naturen med full närvaro.

Skogsbad handlar inte om krav eller förmågan, inte om att bevisa och inte heller om att gå över dina personliga gränser. Det handlar om att uppleva och njuta. Så som du mår bra av. 

Skogsbad är ett sätt att får en närmare naturkontakt och har en helande effekt på din fysiska och psykiska hälsa. Ida är internationell och svensk forskning kring skogsbad superaktuell och har bevisat att naturmiljöer förbättra vår hälsa på alla plan. 

”40 minuter i skogen räcker för att både puls och blodtryck ska gå ner.”

Ann Dolling, universitetslektor vid Sveriges lantbruksuniversitet till SvD 

Effekt av skogsbad

  • sänka puls och blodtryck
  • främja hjärta och blodskärl
  • sänka blodsockernivån
  • lugna andningen
  • reducera stress
  • främja det parasympatiska nervsystemet och undertrycker det sympatiska
  • sänka kortisol (stresshormoner) och adrenalin i blodet
  • lindra oro, ångest och depression
  • höja energinivån vid utmattning
  • boosta immunförsvar
  • känner glädje igen

”Den inre stressen går ner, för det går inte att hålla den vid liv när man går så sakta och måste vara observant. Då kan man inte tänka på jobb eller vad man ska äta till middag. Jag är ju upptagen med att kolla på den här mossan. Min upplevelse är att jag blir lugn resten av dagen och kvällen.”

– en deltagare

Så här går skogsbadsvandringen till

Vandringen går till så att vi i grupp under mestadels tystnad går ut i skogen eller parken. Då och då stannar vi och jag guidar genom olika sinnesövningar, bara-varande eller enkla kreativa övningar. Detta är givetvis frivilligt. Mina skogsbad är anpassade efter de 4 årstider och årstidsväxlingar i naturen. Vi avslutar med en mysig te-ceremoni i det gröna där du bjuds på en dricka som är plats- eller/och årstidsinspirerad.

För vem?

Vandringen passar dig som är nyfiken på naturen, oavsett hur mycket erfarenhet du har av vandring. Du kanske känner dig stressad, trött eller bara längtar ut. Inga förkunskaper krävs. Vi undviker svår terräng men du bör kunna gå på underlag som är lite ojämnt.

Ta med

  • Kläder och sko efter väder. OBS: Klä dig varmare än du vanligtvis gör vid en promenad, eftersom vi håller ett lugnt tempo och blir det mer sval.
  • Sittunderlag. OBS: Du kan lätt göra ett vattentätt sittunderlag genom att stoppa en filt i en plastpåse.
  • Egen dricka och en kopp/glas. OBS: I slutet av skogsbadet kommer jag att bjuda på en dricka som är plats- eller/och årstidsinspirerad.